Langs Lustrafjorden til Sogndal

IMG_0958Efter vi var kommet ned fra Sognefjellet til Nymoen Camping i Skjolden, tog vi os lige en hviledag. Vi var også først kommet frem kl. ti om aftenen og skulle så først der, til at slå telt op og få os lidt aftensmad, stadig lyst med den fineste regnbue oppe i dalen. De sidste gange vi har haft en hård dag, har vi lige taget os en hviledag efterfølgende, til lige at sove ud, få skrevet lidt, kigget billeder, gå en tur og lige se hvor vi er kommet hen. Det passede godt med vejret, da det var overskyet og køligt på hviledagen, men sol og lidt varmere dagen efter, da vi cyklede videre.

Vi cyklede videre langs Lustrafjorden, hvor vi havde sat os for at køre sydpå til Sogndal, som vi kunne se var en større by (i norsk målestok), en tur på ca 60 km. Meget passende afstand. Det var meget mere fladt end det vi havde kørt de sidste par uger (helt fladt bliver det vist aldrig rigtigt i Norge) men til gengæld er det så smukt, så vi stoppede jævnligt op for at tage billeder og bare nyde dette fantastiske nye sted, vi er kommet hen. Så de 60 km passede meget godt med en hel dags cykeltur.

IMGP5973Fjordnorge er også lig med tunneller. Man kan ikke undgå dem helt, men det var meget få vi måtte køre igennem og de var heldigvis ikke så lange. Den første tunnel vi kom til, var knap 1 km lang, men da vi kom hen til den, kunne vi se et skilt ude i siden til cykler og fodgængere der viste hen til en sti, som gik uden om tunnelen, på siden ud mod vandet. Det viste sig at være den gamle bilvej, som blev brugt før tunnelen blev lavet. Det var tydeligt, at der ikke havde kørt biler på den i lang tid, da den var forholdsvis tilgroet med buske og træer og flere steder kunne man ikke se asfalten længere. Men for os var det helt perfekt, da vi kunne køre i fred for bilerne og med den fedeste udsigt.

IMG_0991Kort efter kom vi til en tunnel mere og her kunne vi også se, at der var en sti ude i siden, godt nok uden skilt, men vi tænkte “perfekt, den snupper vi”. Denne gamle bilvej var endnu mere groet til og vi måtte efter kort tid stå af cyklerne og trække dem for at komme frem. Det gjorde dog ikke spor, da udsigten var helt forbløffende, så vi tog os en lille pause, hvor vi kunne sidde helt i fred og ro og nyde det. Lidt længere henne, næsten forbi tunnelen, så vi dog årsagen til, at der ikke var skiltning med at cykler og fodgængere skulle denne vej. Et stort stenskred havde blokeret vejen/stien fuldstændig, så det var umuligt, at komme den vej forbi! Så måtte vi tilbage igen til hovedvejen, tænde for lygterne og så ellers gennem den ca. 700 m lange tunnel.
Men overhovedet ikke ærgerlige over den lille detour vi var kommet ud på, tværtimod.

Mission bagbremser

Sogndal er den største by vi har set siden Oslo. Der er både et lille indkøbscenter, en hyggelig lille bykerne med butikker og cafeer og lidt større erhverv og industri i udkanten af byen. I den weekend vi er her, er der også opstillet et lille omrejsende tivoli midt i byen og der er en fodboldturnering i gang for drenge, så der er masser af liv i byen. Vi bor et par nætter på en campingplads, Kjørnes Camping, lige udenfor byen helt ned til fjorden, med smuk udsigt til byen. Et fantastisk sted og med solrigt og varmt vejr, så endnu engang føler vi os ret så heldige.

IMGP6922På hviledagen var missionen (ud over selvfølgelig at handle, se byen og nyde det gode vejr) at finde en cykelsmed, der kan kigge på mine bagbremser og få givet dem noget fedtstof eller evt. skifte dem til nogle andre, da de er godt medtagede efter især nedkørslen fra Sognefjellet. Det er dog ikke ligesom i Danmark, hvor enhver større by har mindst et par cykelhandlere i bymidten samt nogle stykker spredt rundt i resten af byen. Det tætteste på vi kom, var en Intersport som også forhandlede cykler, men den faste cykelmekaniker, som kom forbi et par gange om ugen, ville først komme mandag eller tirsdag og vi er her på en lørdag og har ingen planer om, at blive her så længe.
Efter en opringning til vores faste cykel support hjemme i Danmark – Jupiter Cykler på Tagensvej, tak endnu engang – fandt vi frem til, at vi skulle have fat i noget grafitfedt eller andet varmebestandigt fedtstof, som vi selv lige kunne sprøjte ind i bagbremsen. Det blev til en tur i biltema og en dåse aluminiums spray, hvilket umiddelbart virker fint, i hvert fald indtil vi når alperne og høje bjerge igen! 😉